סודות השיווק של ביבי פרק 27

מתנות או לא להיות

 

מה משותף לביבי, גוגל ופייסבוק? ואיך הדבר הזה קשור לתיקים הפליליים שלו?

יש מצב שזה הסוד השיווקי הכי סודי של ביבי!

עוד רגע נבין את הסוד הענק והיקר הזה. סוד שבעזרתו ביבי הפך מכישלון ענקי לראש ממשלה עם זמן הכהונה הכי ארוך מאז קום המדינה.

כדי להבין את הסוד, נעשה ברשותכם שיעור זריז בהיסטוריה. מוכנים? אנחנו מתחילים.

בשנת 2003 הליכוד בראשות אריאל שרון המנוח זכתה ב-38 מנדטים. שימו לב, מדובר במספר שיותר גבוה ממה שביבי השיג אי פעם!

בשנת 2006, אחרי שאריאל שרון נכנס לתרדמת, אהוד אולמרט הוביל את מפלגת קדימה, וביבי עמד בראש הליכוד. הליכוד בראשות ביבי התרסק ל-12 מנדטים. המספר הנמוך ביותר של הליכוד מאז הקמת המפלגה בשנת 1973. פשוט כישלון מפואר.

אולמרט הקים ממשלה, אך בהמשך הדרך ובהתאם להמלצות של ביבי, הוא החליט להתפטר בעקבות התיקים הפליליים שלו.

ציפי לבני החליפה את אולמרט, ובבחירות שנערכו בשנת 2009 גם ציפי לבני ניצחה את ביבי, כשמפלגת קדימה זכתה במנדט אחד יותר מהליכוד. אבל זה לא עזר לה בגלל שביבי הצליח לרתום יותר מפלגות, ובמאבק בין הגושים הוא הקים ממשלה - ומאז הוא מכהן בתפקיד 12 שנים ברציפות.

אז מה השתנה בין ההפסדים והתבוסות הרצופות של ביבי בין השנים 1999 ל-2006, לבין הניצחונות הרצופים שלו מאז ועד היום?

קבלו את הסוד השיווקי הכי סודי של ביבי. הסוד נקרא מתנות או לא להיות.

בשנת 2007 החל מהלך שיווקי ששינה את כל מה שאנחנו מכירים לגבי בחירות במדינת ישראל. עוד שנייה אני ארחיב על היום המדויק הזה, 30 ביולי 2007, היום שבו התחילה המהפכה.

אבל לפני זה, זוכרים את גוגל ואת פייסבוק? חלק מהביקורות נגד גופי הענק האלה שהשתלטו על כל כדור הארץ אומרת את הדבר הבא.

אם אתה לא משלם על מוצר של גוף ענק, זה כי אתה המוצר.

שימו לב טוב. אם אתה לא משלם על מוצר של גוף ענק, זה כי אתה המוצר.

בואו נסתכל על זה רגע.

איך גוגל מרוויחים את הכסף שלהם? הם מרוויחים ממודעות פרסומת במנוע חיפוש ש... אתם מקבלים אותו במתנה. ורק בגלל שאתם משתמשים בו, הפרסומות של גוגל בעלות ערך כספי.

ככה זה עובד גם עם פייסבוק.

תארו לכם שלא הייתם גולשים בגוגל. האם הם היו מקבלים כסף על פרסומות בגוגל? או פייסבוק היו מקבלים כסף על פרסומות בפייסבוק?

אתם המוצר. אתם משתמשים במוצר - ולכן השווי של המוצר זה השימוש שלכם. רק בגלל זה הם מקבלים כסף.

באופן דומה יש עוד גוף כזה, גוף ישראלי, נקרא ווייז. כולנו מכירים את האפליקציה המדהימה הזאת ווייז. בווייז אתם מקבלים מוצר במתנה ובגלל שאתם משתמשים בו, יש לו ערך.

התוכנה, האפליקציה יודעת לזהות איפה אתם נוסעים, איפה אתם תקועים, כמה זמן לוקח לכם - וככה היא נותנת את דיווחי התנועה, מאיפה לנסוע, איך וכן הלאה.

אם לא הייתם משתמשים בווייז בזמן שאתם נוסעים, לא היה לו שום ערך. אבל בגלל שאתם המוצר, אתם משתמשים בו - גוגל שילמו עליו יותר ממיליארד דולר.

תזכרו טוב טוב טוב. מול כל גוף ענקי, אם אתה לא משלם על המוצר, זה בגלל שאתה המוצר.

בואו נחזור לביבי - 30 ביולי 2007. ביום הזה התפרסם הגיליון הראשון של העיתון ישראל היום.

מאותו היום, במשך 12 שנה, יש לביבי ערוץ מידע שמספק ידיעות, חדשות ופרשנות שאוהדת אותו יותר מאשר כל פוליטיקאי אחר במדינה. יש כאלה שקוראים לזה הביביטון או החינמון של ביבי.

אבל זה בכלל לא משנה איך קוראים לו, על משהו אחד אף אחד לא יכול להתווכח. מאז ישראל היום, ביבי עבר מהפסדים צורבים ובלתי פוסקים לאורך 7 שנים, לשליטה פוליטית במשך 12 שנים ברציפות.

אמרנו שאם אתה לא משלם על מוצר של גופי ענק - ועיתון עם התפוצה הכי גדולה במדינה אכן עונה להגדרה של גוף ענק - זה בגלל שאתה המוצר. משתמשים בך.

למה שיהיה עיתון שמחולק בחינם?

למה שיהיה עיתון יומיומי הפסדי במשך 12 שנים?

הסיבה פשוטה. כדי לשלוט בדעת הקהל ולעצב אותה כרצונך.

אתה האזרח מקבל את המוצר בחינם. אתה האזרח קורא את העיתון. אתה האזרח עובר עיצוב דעות ומחשבות באופן עקבי ושיטתי. אתה האזרח חושב, פועל ובוחר בהתאם למה שהעיתון מכוון אותך. כי אתה המוצר! פשוט. עוצמתי. מנצח.

הנושא הזה מעלה הרבה שאלות חשובות.

העיתונות נקראת כלב השמירה של הדמוקרטיה. אבל מה עושים כאשר מבטלים את העיתונות במדינה? מי ישמור על הדמוקרטיה? מה עושים כשעיתונים קורסים אחד אחרי השני, ויש עיתון אחד שמוודא את מותם? כי הוא מחולק בחינם.

האם ביבי שולט בעיתון? האמת, זה לא ברור. מה שכן ברור שביבי שולט בכך שהעיתון ימשיך להתקיים ולהיות מחולק בחינם, למרות שהוא עיתון הפסדי.

תיכף נשמע מה לביבי יש להגיד בנושא - ויש לו הרבה מה להגיד, אבל לפני זה ספויילר קטן.

זוכרים את תיק 5000 ושיטת הקוסם? תתפלאו לגלות שבין תיק 5000 הדמיוני לחלוקת ישראל היום בחינם לאורך שנים יש קשר מפתיע. או בעצם לא כל כך מפתיע. אולי זה רק קשר דמיוני, ואולי יש בזה יותר מרק מחשבות משעשעות.

נגיע לזה בקרוב. בינתיים נחזור לביבי.

בשנת 2014 עלתה בכנסת הצעת חוק להגביל את האפשרות של עיתון אחד לפגוע בעיתונות כולה - ובכך בעצם בדמוקרטיה. החוק נקרא חוק ישראל היום.

בין שאר האנשים שהצביעו בעד החוק היו יאיר לפיד וציפי לבני. בתוך 3 שבועות מיום ההצבעה, לשכת ראש הממשלה פרסמה הודעה כי נתניהו הנחה את מזכיר הממשלה אביחי מנדלבליט - מוכר לכם השם? - להוציא לשני השרים מכתבי פיטורים מהממשלה. שלושה שבועות מהיום שהם הצביעו בעד החוק.

עוד תומך בחוק היה אביגדור ליברמן. הוא אמר שעיתון פראבדה, השופר של המפלגה הקומוניסטית בימי סטאלין, היה עדין יותר מישראל היום.

מעניין גם להקשיב לדברים של יוזם החוק, חבר הכנסת איתן כבל. הוא אומר ככה: עיתון זה לא מילקי. הוא מוצר שמשפיע על תודעתם של בני אדם.

בהמשך דבריו כבל השווה את ישראל היום ללחם ושעשועים שחילק קיסר רומא להמונים. החלוקה הייתה חינם, כמו בישראל היום, אך המחיר היה ברור, חופש המחשבה. החובה ליישר קו עם הקיסר.

כבל טוען שמדובר בתופעה שאין לה אח ורע בעולם החופשי. העיתון הזה איננו מביט ימינה, איננו פוזל שמאלה ואיננו דרך המרכז. כל מהותו היא פולחן המנהיג. ככה כבל אומר. כלב התקיפה של נתניהו, המתרפס בפני אדוניו ונושך על פי פקודה את כל מי שלא מיישר קו.

לא פשוט.

חוזרים לשיטת השיווק מתנות או לא להיות.

ישראל היום מהווה חלק קריטי בעלייה של ביבי לשלטון, כמו גם בהישרדות שלו בתור ראש ממשלה.

ועכשיו נוצר מצב מסוכן שהעיתון עומד להיות מוגבל. מה עושים? הוא יצטרך להימכר בתשלום. אומנם תשלום סמלי וזול יותר מכל המתחרים, אבל עדיין מישהו יצטרך לשלם עליו. ככה היה בהצעת החוק.

גם כאן עולות מספר שאלות מעניינות. בואו נראה לדוגמה.

האם יש מצב שביבי חשב שהעיתון כל כך לא ראוי, שאם יצטרכו לשלם עליו, אז מעטים ירצו לקרוא אותו?

אולי אם התפוצה שלו תקטן בצורה משמעותית, אז השיווק והשליטה של ביבי ייפגעו אנושות?

רק לביבי יש תשובות לשאלות האלה. אבל אולי המעשים שלו נותנים רמזים להמשך העלילה.

אחרי שהצעת חוק ישראל היום עברה קריאה מקדימה, ביבי החליט לפרק את הממשלה. פשוט לפזר את הכנסת וללכת לבחירות. נשמע לכם מוכר?

אולי אתם שואלים את עצמכם עכשיו איך חוק ישראל היום קשור לפיזור הכנסת? איך חוק שקשור לעיתון פרטי של תושב ארה"ב מביא מערכת בחירות שעולה לפי ההערכות השונות בין 4 ל-7 מיליארד שקל?

אתם יודעים מה זה המספרים האלה?

איך בקלות שורפים סכום כזה שהיה יכול לדאוג לאוכל לכל העניים במדינה? או לטיפולים רפואיים לכל הקשישים וכל ניצולי השואה? או לדירות ל-5000 משפחות שבמצוקה?

שוב פעם אתם שואלים שאלות לעניין. אין לי תשובות להכל, אבל קבלו חלקים מפוסט ישירות מהפייסבוק של ביבי. אולי זה יעזור קצת להבין את התמונה.

ביבי כותב ככה.

"כולם יודעים שהתנגדתי התנגדות נחרצת לחוק ישראל היום. במשך חודשים ארוכים מנעתי את הבאתו של החוק להצבעה טרומית. משהגיעה ההצבעה, הצבעתי נגד החוק. גם ידוע שלאחר שהחוק עבר ברוב גדול, פירקתי את הממשלה והלכתי לבחירות לכנסת, בין השאר בגלל החתרנות מתוך הממשלה להעביר את החוק. כולם גם יודעים שעם הקמת הממשלה החדשה לאחר הבחירות, הכנסתי סעיף מפורש בהסכמים הקואליציוניים כדי למנוע הישנות חקיקה כזאת. בגלל כל זה - לא קרה כלום. ישראל היום נשאר על כנו, משגשג ופורח."

שימו לב. ביבי בעצם מסביר בכנות על סדר העדיפויות שלו. שהוא הקדים את הבחירות, למרות העלות הכספית המטורפת, בגלל העיתון.

הוא הסביר גם שתקלה כזאת כבר לא תקרה פעם נוספת. הוא הכניס סעיף להסכמים עם המפלגות שבממשלה שמונע העברת חוק כזה שיפגע בישראל היום. וזה מעניין.

מצד אחד, האינטרס של ביבי ברור. למדנו כבר על העוצמה השיווקית האינסופית שהמוצר במתנה מעניק לביבי. לא סתם קוראים לסוד הזה מתנות או לא להיות.

מצד שני, לא ברור למה שלדון אדלסון, הבעלים של העיתון, מוכן להפסיד כמעט מיליארד שקל על העיתון הזה? מה האינטרס שלו?

אולי יש קצה חוט בדברים של יוזם החוק, שמדבריו עולה חשד למעשים לא כשרים ואולי אפילו פליליים.

כבל אומר ככה: מה יותר הון-שלטון מזה? ישראל היום הוא תרומה לא מדווחת של מיליארד שקל שהעביר אדלסון עבור תקציב הפרסום של פוליטיקאי אחד. אדלסון מוכר מודעות במחירי רצפה באופן ציני כדי למוטט את מתחריו ואת העיתונות הכתובה בישראל. כולכם יודעים שישראל היום יכול לנהוג כך רק בגלל שהוא לא מתקיים בזכות הצלחתו כעיתון, אלא בזכות מאות מיליונים של רווחי הימורים שמוזרמים אליו מעבר לים. בכל פעם שהוא מחלק עותק נוסף בחינם או מוכר מודעה במחיר מגוחך, הוא מפסיד כסף. אך בכל פעם שמהמר בקזינו מפסיד את מכנסיו, ישראל היום מרוויח בגדול.

עכשיו, בטח משהו לא מסתדר לכם בקופסה. אפשר להבין אתכם.

למה שמר אדלסון ירצה לתרום את רווחי הקזינו ממערב ארה"ב לעיתון במזרח התיכון? אתם צודקים. אין לזה תשובה ברורה.

אבל אולי יש רמז קטנטן במכתב שביבי קיבל מאדלסון בזמן מבצע צוק איתן בנוגע להיבטים שונים הקשורים לגז בישראל, ובקשות של אדלסון מביבי בנושא הזה. מעניין, לא?

עוד מילה על הגאונות השיווקית בנוגע לישראל היום.

מצד אחד, נותנים לאזרחים מוצר מתנה, וכבר ראינו מה זה אומר, האזרחים הם המוצר.

מצד שני, המוצר הזה מסייע לביבי ליישם את סוד 12 - שיווק 365, את סוד 13 - שלוחת מסרים ואת סוד 21 - תסריט שיחה. הוא מיישם את הסודות האלה בצורה נרחבת באמצעות העיתון, וככה מביס שיווקית את כל מי שעומד מולו.

עד כאן דיברנו על השיטה מתנות או לא להיות. ועכשיו כרגיל, מגיע תורכם.

אני מחכה לשמוע בתגובות למטה מה דעתכם על הדרך שבה פוליטיקאים משתמשים בשיטה מתנות או לא להיות. האם זה משהו ערכי או משהו שגורם לכם להקיא?

קדימה. לכתוב לי עכשיו בתגובות למטה.

ולפני שניפרד יש לי שתי הודעות חשובות.

הודעה ראשונה. אם עוד לא צפיתם בכל הסדרה סודות השיווק של ביבי, אז יש לכם עכשיו הזדמנות לעשות זאת בחינם. כל מה שצריך לעשות זה לשלוח לי את כתובת המייל שלכם מתחת לסרטון או בהודעה פרטית - והסדרה בדרך אליכם.

הודעה שנייה זה שבקרוב אני הולך להעביר מפגש חדש ומיוחד של המאסטר קלאס - אימון עסקי מול קהל. והפעם במפגש אני הולך ללמד שיטה קטלנית שכל בעל עסק יכול להשתמש בה באופן מיידי כדי להרוויח המון כסף ביושר.

אני מחכה לפגוש גם אתכם במאסטר קלאס הקרוב.