שיווק זה דבר טוב או רע?

 

האם שיווק זה משהו טוב או משהו רע? מי יכול להגיד לי?

לא טוב ולא רע.

פרווה?

אנשים משתמשים איתו.

מה הכוונה?

אם השיווק טוב, אנשים ישתמשו בדבר.

אוקי, עוד רעיונות. שיווק זה משהו טוב או משהו רע?

אני לא חושבת שזה עניין של טוב או רע. 

אז מה את חושבת?

אני חושבת שזה חשוב שיהיה.

חשוב שיהיה.

כן. אוקי. אבישי?

אני חושב שזה דבר טוב.

כן. למה זה דבר טוב?

מאפשר לך בעצם להגיע לכמה שיותר אנשים וככה לעזור לכמה שיותר אנשים. בלי הדבר הזה רק אתה היית יודע על מה שיש לך. זה הכלי שמאפשר לך לעזור לכמה שיותר אנשים.

אז איך קוראים להוא, החבר של טראמפ מצפון קוריאה, קים, נכון? לא קרדשיאן, השני. אז קים, הוא עושה שיווק. יש לו טלוויזיה, יש לו עיתונים, הוא כל הזמן עושה שיווק. זה לטוב או לרע?

תמיד לטוב.

אז קים עושה את זה לטוב.

כן.

אוקי.

אם זה מקדם דברים טובים, מטרות טובות - אז זה טוב. 

אם מקדם מטרות טובות, זה טוב. עוד רעיונות? כן, שיווק זה טוב או רע?

אני אקל עליכם. שיווק שפוליטיקאים עושים זה טוב, רע או מכוער? מה דעתכם?

מכוער.

למה? למה מכוער?

אני שונאת פוליטיקה.

אוקי.

יורדים אחד על השני.

יורדים אחד על השני, מצוין. עוד רעיונות?

יש את הכל מהכל.

הנושא של שיווק סובל משם רע. אומרים שאתם יודעים, מישהו יכול למכור קרח לאסקימוסים, שהוא כאילו נוכל שקרן, ואנשים עושים מניפולציות בשיווק, ועושים עוקץ והונאות.

מישהו קנה פעם ביטקוין? מישהו שמע על ביטקוין? נכון? 

עשו שיווק לאיזשהו שקר כלשהו, שעכשיו אחרי השקר כלשהו הזה שניפחו משהו שהוא לא התחיל בטוב, שיהיה שווה 15,000 דולר ויותר, עכשיו ירד ל-1000 דולר ופחות, כשעל הדרך גם אנשים איבדו עשרות ומאות מיליוני דולרים שפשוט נמחקו מעל האדמות. הם לא יראו את זה לעולם עוד פעם.

כל זה נעשה - אפילו לא היה מטבע פיזי, רק על ידי שיווק.

והיום התפרסם, אחד ממלכי הביטקוין הישראלי, אחרי שלקח עשרות מיליונים - אז היום זהו, יצא מהמשחק, פרש. זה אומר שאנשים הפסידו עשרות מיליונים.

זה לא עובד יותר?

זה לא עבד מעולם חוץ מאשר בפשע.

למה המציאו את ביטקוין? מה זה ביטקוין? זה מטבעות כדי לסחור בפשעים, בנשק, סמים ופשע. אז הפושעים המציאו את זה להשתמש בזה כי לא יכלו לעקוב אחריהם, ועל ידי שיווק מכרו את זה לקהל הרחב כדי להלבין את הכסף הקרימינלי הזה. אז הלבינו את הכסף. 

עם ישראל ועמים אחרים רצו בעקבות הזהב החדש והפסידו מאות מיליוני דולרים שלא יחזרו יותר לעולם. 

מי שהיה כשהתחיל ביטקוין, סיפרתי שזה מה שהולך לקרות. וכל מה שאמרתי שיקרה, פשוט קופי-פייסט, מאה אחוז מהדברים קרו. נכון? מי שהיה - לימדתי, הסברתי כשזה התחיל. כן. והכל אחד לאחד פשוט הונאת שיווק שהפילה מאות מיליוני דולרים.

בעולם העסקי רמאים ונוכלים משתמשים בשיווק כדי לעבוד על אנשים ולהוציא מהם כסף במרמה. אז דיברנו על ביטקוין, ופעם היה... אני אף פעם לא הייתי בדבר כזה, אבל סיפרו לי שיש יחידות נופש. יש דבר כזה? אז אני לא מכיר מה בדיוק עושים שם, אבל אמרו לי שבכמה מקרים מכרו כל מיני יחידות שלא באמת בעלות ערך במחירים מופרזים. ולכמה אנשים... נכון?

זאת אומרת שרמאים ונוכלים משתמשים בשיווק כדי לעבוד על אנשים ולהוציא מהם כסף במרמה - ואז לשיווק יוצא שם רע, אנשים לא אוהבים שיווק. אז זה גורם לזה שאנשים לא כל כך יאהבו שיווק.

פוליטיקאים עושים בשיווק שימושים כדי לייצר כמה תוצאות שלהם. אצלהם זה פחות כסף, הכסף מגיע בשלב יותר מאוחר, אבל לדוגמה, הם רוצים לפלג בין אנשים שלא יהיו מאורגנים ומאוחדים. לשווק שנאה כדי שיהיה אנטי, בעד הקבוצה שלך ונגד קבוצה אחרת. 

סכסוכים ואפילו רצח עם ומלחמות התחילו בשיווק של פוליטיקאים. אם תסתכלו, כמעט כל רצח עם שנעשה, הוא נעשה על ידי שיווק מאוד מאוד מתוחכם שנעשה קודם.

מישהו שמע פעם על השואה? יצא לשמוע? כן? יופי. היטלר זה היה דמוקרטיה או דיקטטורה? מי חושב דמוקרטיה? מי חושב דיקטטורה? יופי.

היטלר נבחר בבחירות דמוקרטיות עם מצע שהוא הבטיח שזה מה שהוא יעשה. וכל הפעולות שלו בלי יוצא מן הכלל היו על פי חוק. הוא לא עשה אף פעולה אחת לא חוקית. 

איך הוא עשה את זה? הוא מינה שר שיווק בממשלה שלו שגרם לזה שאנשים ישמחו להצטרף לטירוף הזה. 

אז אפילו רצח עם ומלחמות מגיעים משיווק שעושים אותו. והמעשים האלה גורמים לאנשים רבים גם סלידה וגם אנטי נגד כל דבר שמזכיר את המילה שיווק. 

לפעמים לקוחות שלנו שוכרים עובד, הם אומרים לו: "טוב, אתה צריך לעבוד משרה מלאה, ובין השאר אתה צריך לעשות שיווק." "לא, לא, לא, אני עוזב." לא אמרו לו אפילו מה לעשות, אבל איך שהוא שומע את המילה שיווק הוא פשוט אומר, 'זהו, התפטרתי'.

וזה קורה פעם אחרי פעם בעסקים, שאנשים פשוט בורחים מהמילה שיווק כי זה יוצר הרבה אנטי וסלידה ממעשים שאנשים עשו בשם השיווק או בעזרת השיווק. 

בואו נכיר אבל מה היא האמת לגבי שיווק, כי זה שלאנשים יש אנטי וסלידה זה לא אומר שהיא מוצדקת. זה לא אומר גם שהיא שגויה, אבל בואו נראה מה האמת לגבי שיווק. 

האמת היא כזאת. יש שיווק טוב ויש גם שיווק רע. ובדומה לכל דבר עוצמתי בעולם שלנו, יש לזה שני קצוות. כל דבר שהוא בעל ערך, חזק, עוצמתי הוא עם שני קצוות - הוא עם קצה של טוב ועם קצה של רע. ויש משהו שגורם להבדל, או אם זה יהיה שיווק טוב או שיווק רע, או משהו עוצמתי לטובה או עוצמתי לרעה. 

אנרגיה גרעינית למשל יכולה לשמש אותנו למלחמה והשמדת האנושות. ראינו שפצצה אחת הורידה 80 אלף איש, ואחרי זה גרמה עוד נזקים למיליונים לאורך עשרות שנים - וזו פצצה אחת מיושנת וחלשה.

זאת אומרת שעל ידי אנרגיה גרעינית אפשר לעשות בלגן היסטרי ולהשמיד אנשים. 

מישהו שמע פעם על איינשטיין? מה איינשטיין אמר על פצצת האטום וכאלה? שאלו את אלברט... כן. שאלו את אלברט, כי הוא פיתח, נכון? את הסודות של פיזיקה שבעזרתם אחרי זה פיתחו את פצצת האטום. אז שאלו אותו על השימושים הרעים ומה הולך להיות במלחמת העולם השלישית. אז הוא אמר, "אני לא יודע באיזה נשק ישתמשו במלחמת העולם השלישית, אבל ברביעית זה יהיה מקלות ואבנים." 

אז זה מה שאנרגיה גרעינית יכולה לגרום. פשוט למחוק את האנושות מכדור הארץ. שאנחנו, דרך אגב, לא רחוקים משם, כן? זה מרחק של פסיכי אחד עם מזוודה אדומה אחת או בלי מזוודה אדומה אחת שלוחץ על כפתור אחד, זה כל מה שצריך לקרות.

אבל אנרגיה גרעינית יכולה גם לשמש לייצור חשמל שהוא ידידותי לסביבה, שהוא פחות מזהם, פחות מזיק, עולה פחות כסף. זאת אומרת שאותו דבר עוצמתי יכול להיות למשהו נוראי או למשהו מאוד מאוד טוב. 

באופן דומה, אומנות לחימה יכולה לשמש אותנו לתקיפה, פשע והריגה, ואפשר לחסל אנשים באמצעות אומנויות לחימה. אפשר להשיג מזה כסף בצורה לא חוקית, אפשר לעשות פרוטקשן ופעולות של מאפיה. 

מצד שני, אפשר להשתמש בזה גם להגנה עצמית. זאת אומרת שאנחנו רואים שדברים עוצמתיים, יש להם קצה חיובי וקצה שלילי.

אלכוהול לדוגמה יכול לשמש לבריחה, הרס עצמי ופשיעה, והוא משמש המון המון לדברים האלה כל הזמן. מצד שני, הוא יכול לשמש למטרות רפואיות, חיטוי והצלה.

אז גם אלכוהול יכול לשמש אותנו לטוב ולרע, ובאופן דומה גם פועל שיווק, אותו דבר בדיוק. 

זה יכול לשמש להסתרת פשעים, לשטיפת מוח ובאופן כללי לפגוע באחרים. ואפשר בקלות לפגוע באחרים על ידי שיווק. 

מי כאן היה במאסטר קלאס שהיה לנו אורח, קצין המשטרה הבכיר שמוליק רוזנטל? יופי. אז הייתה לנו שיחה, ומה שהתגלה...

מה כלי הנשק הכי עוצמתי של חיזבאללה? טילים? מנהרות תת קרקעיות? חיזבאללה הוא יצואן הסמים הכי גדול למדינת ישראל, והאסטרטגיה שלו זה לסמם את הנוער ואת החיילים. והם משקיעים בשיווק כדי שיחשבו הנוער והחיילים שסמים זה טוב. 

וענף הייצוא... הקצין שמוליק רוזנטל, הוא היה קצין שאחראי על עצירה וטיפול בפשיעה בינלאומית, כולל בסמים וכדומה. וענף הנשק או המלחמה הכי יעיל של חיזבאללה זה שיווק סמים למדינת ישראל. בלי לירות טיל אחד הם מחסלים מדינה. משווקים סמים, מוכרים סמים ולא צריכים לירות טיל אחד. 

אז התקציב או הענף השיווקי הכי מצליח של חיזבאללה, הוא בכלל לא קשור למלחמה נגדנו, לא פיזית, אלא פשוט על ידי לשווק לחיילים ולבני נוער בישראל משהו שגורם לנזקים הרבה יותר גדולים מכל טיל שיש להם. וככה שיווק יכול לשמש להסתרת פשעים, לשטיפת מוח ולפגיעה באחרים בדרכים שונות.

מצד שני, שיווק יכול לשמש גם להקניית ערכים, עידוד השכלה ועזרה לזולת. באותו דבר עוצמתי אפשר להשתמש לטוב או לרע.

איך קוראים לליגת הכדורסל הכי מצליחה בעולם? אז NBA זה ליגה שיש לה שיווק הכי טוב בעולם, והם משתמשים בשיווק הזה לדוגמה, שכל השחקנים ב-NBA מתנדבים כדי לעזור לילדים בכל כדור הארץ. יש כאלה שמתנדבים לעודד קריאה, יש כאלה שללימודים, יש כאלה נגד פשיעה. כולל למדינת ישראל מגיעה משלחת מה-NBA פעם בשנה, של שחקנים, כדי להקנות ערכים לילדים במדינת ישראל. 

זאת אומרת שאפשר להשתמש בשיווק לרע או לטוב. ויש משהו שעושה את ההבדל הזה.

למה שיקשיבו להם? קודם כל, למה שילדים יקשיבו להם - כי היה מלא שיווק שיקשיבו. למה לא מקשיבים למורים ומקשיבים להם? הילדים עוברים שיווק כל השנה כדי להקשיב לשחקנים האלה, ועכשיו אפשר להעביר מסרים טובים. אז אם לא היה את השיווק הזה, פשוט לא היו סופרים אותם. וזה בכל כדור הארץ, זה לא בישראל או באמריקה. הם נוסעים בכל כדור הארץ כל שנה - זה נקרא NBA Cares, ל-NBA אכפת - כדי להשתמש בכוח השיווקי שלהם כדי להעביר ערכים ולעזור.

אז נשאלת השאלה מה עושה את ההבדל? מה משפיע או גורם לזה שיהיה הבדל בין אנרגיה גרעינית חיובית או שלילית, אלכוהול, אומנות לחימה ושיווק - מה עושה את ההבדל?

המטרה, היעד. המטרה, היעד, אוקי.

מה קובע אם כל הכלים העוצמתיים האלה ישמשו לטוב או לרע? את אומרת המטרה. עוד רעיונות?

אתיקה. המוצר. המוצר, התוצאה. המשתמש. המשווק. המשווק, נכון.

מי אמר עוד משהו? הכוונה.

איך קוראים לך? שי.

במה אתה עוסק? מעצב שיער.

אז בואו נראה מה קובע אם השיווק יעזור או יזיק, ושי גילה לנו את התשובה הנכונה.

הצד היפה של שיווק. יש משהו אחד בלבד שעושה את ההבדל בין שיווק טוב או רע, או אם הוא ישמש לדברים טובים או לדברים רעים, או אם הוא יזיק או יעזור – ורק משהו אחד קובע את כל הדבר הזה. 

אם שיווק הוא יהיה כלי טוב או כלי רע, אם ישתמשו בו להרוס מישהו או לבנות משהו - ולא משנה אם אנחנו משווקים מוצר, שירות, פוליטיקה, ערכים, ספורט, בכלל לא משנה. רק משהו אחד עושה את ההבדל, רק משהו אחד קובע אם השיווק יזיק או יעזור, רק משהו אחד שיקבע אם השיווק יהיה כלי טוב או כלי רע.

והדבר הזה, כמו ששי אמר בחוכמה, ההתכוונות של המשתמש. ההתכוונות של המשתמש היא הגורם היחידי שקובע אם שיווק יהיה דבר טוב או רע. לא המוצר, לא השירות, לא התוצאות, לא הסביבה, לא התקציב - רק ההתכוונות של המשתמש.  
אם יש התכוונות להרוס, היא תביא לנזקים, פגיעה ורוע. כל מה שתלמדו היום על שיווק, אפשר להשתמש בו כדי לפגוע באחרים, להזיק לאחרים, לקלקל. כל הדברים האלה, אפשר להשתמש בהם פשוט לכל דבר רע שרוצים. 

כוונה של המשווק? המשווק, בדיוק.

והתכוונות לבנות תביא להישגים, יצירה ועזרה. 

עם אותם כלים אפשר לבנות, אפשר ליצור, אפשר לעזור - ועם אותם כלים אפשר להרוס, לקלקל ולפגוע. רק ההתכוונות של המשווק היא זאת שתקבע מה יהיה.

של המשווק. המשווק, הוא המשתמש. מי שמשתמש בשיווק, נכון? בדיוק. 

רק זה שמשתמש בשיווק יקבע מה יהיו התוצאות של השיווק. אם זה יגרום למריבה או שזה יגרום לשלום, אם זה יגרום לזה שיקנו דברים שמזיקים או שיקנו דברים טובים. רק ההתכוונות של המשווק. 

אז עכשיו כל אחד צריך לעשות לעצמו בחירה האם הוא רוצה להשתמש בשיווק כדי להרוס או הוא רוצה להשתמש בשיווק כדי לבנות.

כל מי שרוצה להשתמש כדי להרוס, אז אנחנו ניפרד ממנו כרגע. גלגל הצלה לא יעזור, חבר טלפוני לא יעזור. כל מי שרוצה להשתמש בשיווק כדי לבנות, אז אנחנו נגלה איך בקלות אפשר להשתמש בשיווק ליצור, לבנות ולעשות מלא טוב.